کد مطلب:68654 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:215

در پاسخ به ذکر نام اهل بیت در قرآن











.

امام باقر علیه السلام به ابوبصیر فرمود: آیه ی «اطیعواللَّه و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم» درباره ی علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده است. ابوبصیر عرض كرد: مردم به ما می گویند: چرا خداوند نام علی و اهل بیتش را در كتابش ذكر نكرده است؟

حضرت فرمود: به مردم بگویید: خداوند نماز را بر پیامبرش نازل كرده و سه و چهار ركعت بودن آن را ذكر نكرده تا آنكه پیامبر صلی اللَّه علیه و آله آن را برای مردم تفسیر نموده است. (و همچنین زكات و حج را)، و نیز نازل كرده «اطیعوا اللَّه و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم» كه درباره ی علی و حسن و حسین علیهم السلام است. (دربیان كلمه ی «اولی

[صفحه 68]

الامر») پیامبر صلی اللَّه علیه و آله درباره ی علی علیه السلام فرموده: «من كنت مولاه فعلی مولاه»، و نیز فرموده: « شمارا به كتاب خدا و اهل بیتم وصیت می كنم...».

اگر پیامبر صلی اللَّه علیه و آله سكوت می كرد و اهل آیه ی «اولی الامر» را معرفی نمی كرد آل عباس و آل عقیل و دیگران آن را ادعا می كردند!!... وقتی پیامبر صلی اللَّه علیه و آله از دنیا رفت علی علیه السلام صاحب اختیار مردم بود... چون پیامبر صلی اللَّه علیه و آله ولایت او را به مردم ابلاغ فرموده و او را منصوب نموده بود.



صفحه 68.





    1. بحارالانوار: ج 35 ص 311.